<p> برآیند سخن آن­که بخشی از مباحث «مخاطب» در نگاه سخنوران، شناسایی و توصیف گونه­های مخاطب و همچنین ماهیت سخن است و بخشی دیگر، ویژگی­های بیانی و زبانی کلام ایشان است که نتیجه­ مستقیم اندیشیدن به مخاطب است؛ مانند ساده­گویی و رعایت ایجاز و اطناب با توجه به حال شنونده. از این رو می­بینیم که گویندگان مجالس در لا­به­لای کلام خود به تشریح و تبیین ویژگی­های مخاطب و اهمیت رعایت این ویژگی­ها در بیان مطالب پرداخته­اند؛ تا آن جا که یکی از موضوعات مجالس را همین مسئله شکل می­دهد. شمس از شنونده می­خواهد برای درک و تأثیر سخن، درون خود را پالوده کند زیرا انبیاء نیز از مردم چیزی جز این نخواسته­اند که اگر درون پاک و صافی گردد خود انعکاس دهنده­ همه­ حقایق عالم است و آن­گاه وعظ نیز کارگر می­افتد: «همه خلاصه گفت انبیا این است که آینهای حاصل کن! نوع دوم یعنی پرسش بلاغی که هدف آن چیزی جز کسب آگاهی است، همه جا از سوی گوینده یعنی واعظ، مذکر یا مجلس­گو مطرح می­گردد. گفت حق تعالی ذریت آدم را در میثاق خطاب کرد که ”الست بربکم“ همه ارواح مستغرق لذت آن خطاب شدن
 اینستاگرام
<p> چنانکه صوفی گفت که: چون من از خود غایب شوم، او حاضر شود و چون او ظاهر شود، ما را غایب گرداند. یکی از آنها گفت زمانی که من بچه بودم کدخدایی بوده که این را آفر گفته است. افوشتهای نطنزی، 1373، ص469-470) فرار برخی از سرداران شاهعباس و پناه بردن آنها به خان احمدخان را از علل دیگر این لشکرکشی دانستهاند. از دیگر هنرمندان این عهد که به دلیل مهارت در خوشنویسی لقب «شهابالخطاطین» گرفت نورالدین محمد لاهیجی، فرزند مولانا عبدالرزاق از وزرای خان احمد خان بود. عظیمی این کاررا به نوازندگان عزیزایران تقدیم کرده و با تولید این اثر ارزشمند که در واقع اشارهای است به درویش خان اولین قربانی سانحه رانندگی، درکنار آن توانسته نقش تأثیرگذاراین استاد بزرگ را در موسیقی ایران به نمایش بگذارد که همان ابداع سیم ششم تاراست، جالب است بدانید بعد از مرگ غلامحسین درویش، نظیمه تصمیم به وضع قوانین رانندگی درایران گرفت. نظامی نکات ظریف شعر کلاسیک از قبیل ظرافت، بلاغت، فصاحت و قوانین شعری را نیز در جای خود به کار برد و چون هنرمندی استاد وزن، ردیف و قافیه را تلفیق کرد، به گونهای که میتوان گفت بسختی در کلام او سخن بیجا و غیرهماهنگ یافت میشود. از آنجا که قافیه یک رکن موسیقایی در شعر کلاسیک است، ترجمۀ منظوم ناگزیر است در تولید ترجمه به روالی منظم در قافیه­پردازی پایبند باشد و این بدان معناست که مترجم باید ساخت بیانی بیت­های فارسی را به­گونه­ای سامان دهد که با شیوۀ منتخبش برای قافیه­پردازی سازگار باشد.</p>
<p> ب- اتهام عادل الجبیر: موشکی که حوثیها به سوی ریاض شلیک کردند، ساخت ایران است. علاوهبراین، در سنّت ایرانی، سازها هم ازلحاظ دستهبندی کلی و هم ازلحاظ ساختار، سه دستهاند: بادی، زهی، ضربی، و نزد حکما، این سه حکایت از سه مرتبۀ بنیادینِ نفس انسان حکایت دارد و هر مرتبه واجد حالاتی است که با نواهای مختلفی متناسب با موسیقی و سماع است؛ با این تفاوت که نفس غم، نفس شادی و نفس همۀ این احساسات را گویی بهطرز مجرد در موسیقی و سماع میتوان مجسم ساخت. علاوهبراین، سهروردی گاهی سماع را بیاختیار و در جاذبههای عالی آن را بیخودانه یا غیرارادی میداند. تمثیل مرغ و قفس را سهروردی در رسالۀ لغت موران نیز به کار برده و جان را طاووس خوانده است که در قفس تن گرفتار شده و گاهی بوهایی میشنود و شوقی در او پدید میآید که باعث اضطراب و حرکت او میشود. چون در این عالم سماع شنوند در حرکت و اضطراب آیند» (سعدی شیرازی، ۱۳۷۲: ۶۰۹). اصوات و نغمههای عالم هورقلیا بهگونهای است که هیچگونه صورت نغمهای خوشآهنگتر از آنها نیست (ابراهیمی دینانی، 1379: 37۵). این نگاه به موسیقی حاکی از آن است که سهروردی بهعنوان یکی از طرفدارانِ کشف و شهود، از موسیقیْ ادراکی شهودی و قلبی دارد که با ادراک سمعی و حسی تفاوتهای زیادی دارد. </p>
<p> بهاعتقاد سهروردی، در جهان افلاک مثالی و عالم هورقلیایی اصوات و نغمههایی وجود دارد که مشروط به تموّج هوا نیست. موسیقی تخیل را بهآسانی بیدار میکند و میکوشد تا به عالم ارواح که نادیدنی، ولی درعینحال زنده و پویا است و با ما مستقیماً سخن میگوید، شکل دهد» (شوپنهاور، ۱۳۷۵: ۱۵۸). در نظر او، هرگاه که سالک در مدار جاذبه قرار گیرد و بر او از ناحیۀ عالم بالا فیضان گردد و بهنوعی تحت اشراق واقع شود، ذوقی که ازاینبابت بر جان سالک مینشیند، ازآنجاکه تن نیز تحت تصرف جان است، بهناخواسته به حرکت و جنبش درمیآید و بهگفتۀ سهرورد،ی شروع به رقص و سماع میکند. علتی که سهروردی در رسالۀ فی حالة الطفولیة برای رقص صوفیانه ذکر کرده، نزدیک به نظر جنید است. پس فلسفه تاریخی از نظر نیچه قسمی چشماندازباوری است. به نظر میرسد رنگوبوی سماع و موسیقی عرفایی چون سهروردی و دیگر فلاسفه و عرفایی که اهل استدلال، برهان عقلی و کشف و شهود بودهاند، از نوع سوم تقسیمبندی فارابی از موسیقی، یعنی موسیقی خیالانگیز باشند. ماهیت نظری و انتزاعی موسیقی، و اتحاد وسیع و وثیق ریاضیات، فلسفه و هنر در اسلام متأثر از نظریۀ فیثاغورث بود که اعتقاد داشت یکی از پایههای حکمت، موسیقی است. چنانکه ابنخلکان حکایتی از امیر حلب دربارۀ فارابی دارد که بر چیرگی و مهارت فارابی در هنر نوازندگی دلالت میکند.</p>